TempFiles Projekt - udstilling

The Temp Files Project version 2

Et projekt om ytringsfrihed, ophavsret og openscource kunst i den digitale tidsalder.

Del

Projektet, The Temp Files Project, bliver afviklet og udviklet i flere tempi. Lige nu kan man se version 2 i galleri Artworker i Fredericiagade i København frem til d 28 maj.

Kopi eller bare original?

I version 2 vises der både de originale værker fra version 1, der blev vist på Art Fair i februar 2010, men også kopierne, der er fremstillet nøjagtig i samme størrelse og også her som print på lærred. Det eneste der adskiller dem fra originalerne er de store røde “copy”
stempler, der er sat vilkårligt på lærredet – som en reference til det almindeligt kendte røde copy stempel vi ser på dokumenter.

I udstillingen er værkerne placeret parvis, kopi og original, for netop at sætte fokus på den mentale forskel der får os til at skille værkerne fra hinanden, og i yderste konsekvens vurdere dem, som god eller dårlig kunst. Dette alene i kraft af, om værket besidder en originalitet. Det paradoksale er derfor at i The Temp Files Project er kopierne i virkeligheden ligeså originale, som originalerne selv. Det bliver de i kraft af stemplerne, der gør dem til unikke værker, til trods for at de refererer kraftigt tilbage til “originalen”. I virkeligheden gør netop dette paradoks, dem måske mere interessante end originalen selv?

Uanset hvad, ønsker jeg gennem projektet at sætte min optik på forskellige vinkler omkring ophavsret – og hvilken betydning ophavsretten har for os, som værdimæssig facilitator, og hvad dette værdissæt gør ved vores grundlæggende syn på vor omverden (kunsten), og dennes udvikling.

En havfrue i nød

Problematikkerne omkring hvordan ophavsret ikke entydigt kan bruges til at beskytte kunsten, men i høj grad også til at begrænse kunsten er jeg, ligesom mange andre, stødt ind i da jeg valgte at bruge Den Lille Havfrue af Edward Eriksen i en digital collage i 2009.

Eriksen familien er kendt for at værne om deres ophavsret til den lille bronze skulptur, og de kontaktede mig da også, hvorefter jeg valgte at trække værket fra nettet, hvor det var sat til salg, fremfor at give dem 10 pct af min indtjening (vi taler her om et værk til omkring sølle 500,- kr) – eller for den sags skyld at undgå en decideret retssag. Det er tydeligt at de har et ønske om at værne om hende, som det kunstværk hun er – dog ikke mere end at de gerne vil have royalties!

Det episoden med arvingerne fik mig til at interessere mig for, var netop hvordan vi som mennesker ofte holder krampagtigt fast på gamel form, og dermed ikke tillader eller giver plads til nyt: Plads til udvikling.

Men også at det at ophavsretten jo går ind og beskytter en kunstners værk, for at sikre kunstnerens økonomiske grundlag. Og det er der jo ikke være noget galt i. Problemet opstår når man med ophavsretsloven i hånden går ind og vil kontrollere om der bliver refereret til dette bestemte kunstværk – og derved stopper en kunstnerisk tradition for netop intertekstualitet, og ikke mindst den kunstneriske ytringsfrihed. Det er her havfruen strander for mig! 

Digitale havfruer 

Jeg er af den overbevisning at de nye digitale medier netop kan lære os at åbne op, tvinge os til at tænke nyt – også omkring ophavsret. Ligesom man ser hvordan det har påvirket musikbranchen i voldsom grad. Musikere tvinges på grund af ulovlig kopiering til at tænke alternativt i forhold til hvordan de  skal kunne leve af deres musik i fremtiden.

Men hvad med billedkunsten? Vi lever i en verden er i høj grad er af visuel karakter, og det visuelle er det bærende element i de ærkdigitale medier. Det er her der kommunikeres med billeder, med smiley'er osv. Fordi det er hurtigt for os at afkode. Billedsproglige kompentencer er derfor vigtige  kundskaber: Vi kommunikerer med billeder! Derfor vælger jeg også at kommunikere visuelt via mine havfruer i The temp Files Project – en naturlig ting for mig, også som billedkunstner.

Derfor vælger jeg at mine værkdigitale medier. Det er her der kommunikeres med billeder, med smiley'er osv. Fordi det er hurtigt for os at afkode. Billedsproglige kompentencer er derfor vigtige  kundskaber: Vi kommunikerer med billeder! Derfor vælger jeg også at kommunikere visuelt via mine havfruer i The temp Files Project – en naturlig ting for mig, også som billedkunstner, at filerne skal være tilgængelige for andre i digital form, så de også kan “snakke med” om ophavret og havfruer.

Copy paste – en verden af muligheder

I denne digitale genre er originaliteten i penselstrøget ikke det vigtigste, det er naturligvis udtrykket men også kommunikationen, det sociale, det at udforske og bygge videre. Det er det jeg forsøger at udforske med The Temp files Project.

havrue i selskab med kopi af havfrue

Som projektet står nu i galleriet, har jeg skabt havfruebillederne på computeren, for dernæst at printe dem på de store 1 x 1 meter lærreder, der derved giver et nyt udtryk på gammel form . Fra deres plads på lærredet på gallerivæggen, kommer de med deres statements hver især – men samlet udtrykker de et ønske om netop at bygge videre på og fra gammel form, med nye teknikker der bringer værkerne tilbage fra computeren og ind i virkeligheden. For cyber space er ikke en parallelverden, men en del af vores verden. Der går pile begge veje.

Motivmæssigt har jeg søgt, gennem computerens redskaber, at skabe en sanselighed og kropslighed, med referencer tilbage til den victorianske kunst, hvor kroppens kødelighed i den grad var i fokus, trods den seksuelle undertrykkelse, der ellers herskede på den tid. Det var kunst der på trods alligevel blev anerkendt helt ind i kongehuset. Det man undertrykker popper altså op et andet sted, og derfor vrimler det med havfruer i galleriet – men de er af den mere personlige slags, de er bygget over fotos af mig, kunstneren selv, for er der noget jeg har ophavsret til er det mig.

Her udgør nøgenheden det sårbare ikke perfekte (i forhold til vor tid), der muterer ind i  havfrueformen. I tråd med Den Lille Havfrue på langelinie, der jo er moddelleret op efter 2 forskellige kvinder. Men her muterer jeg sammen med det computerskabte, så 2 verdener mødes i den samme verden – min verden. Det bliver således min indre verden af fantasi, tankevirksomhed  og computerteknologi der mødes med din. Og det er lige her det er spændende at være.

Den digitale prærie

Men den digitale tidsalder giver jo ikke kun mulighed for digital bearbejdning, men også for  massedistribution og social aktivitet. Det er nok de to vigtigste egenskaber ved internettet, og derfor uimodståelige at udforske som samtidskunstner. For netop her, er det blevet tydeligt for enhver hvor lovløst nettet kan være, også i forhold til netop ophavsret, og hvor lidt vi i virkeligheden kan gøre ved det. Man kan blokere adgangen til visse sider – men der vil altid være en digital vej dertil alligevel. Men vigtigs af alt er “open scource” tankegangen. Her er vi alle nybyggere, og vi hjælpes ad med at bygge nyt. Programmører stiller deres programmering til rådighed, som fundament, så du kan udvikle videre, og vi sammen kan nå længere. Er det ikke det det hele handler om? I stedet for krampagtigt at holde fast i ophavsret, og kun have øje for sig selv og sin pengetank?

The Temp Files 3.0

Derfor ønsker jeg at mødes med din verden, med hvad du består af i det digitale univers, så der derved bliver skabt noget nyt. Helt konkret opfordrer jeg dig hermed til at arbejde videre på mine værker med havfruer, og gøre dem til dine. Det er nemlig den bærende idé med The Temp Files version 3.0, hvor jeg opfordrer til at skabe værker med referencer til The Temp Files Project, og uploade dem på The Temp Files Siden. På den måde får projektet indkoorporeret det sociale element, samtidig med at openscource tankegangen realiseres.

Til november, når Den lille Havfrue vender tilbage til Danmark, vil jeg invitere alle de kunstnere, der har lagt værker på Facebook til at udstille dem “live”, så vi på den måde kan byde hende velkommen hjem – til den nye digitale tidsalder!

Du kan se meget mere på:

The Temp Files websitet:
www.artworker.dk/thetempfiles

cph-art kunstnerprofil:
http://www.cph-art.dk/users/temp-files-project

På Facebook:
http://www.facebook.com/pages/The-Temp-Files-Project/111276962224982

Eller du kan kontakte mig  her via min The Temp Files Project her. http://www.cph-art.dk/user/280/contact_anon

NB! Galleriet i Fredericiagade er åbent torsdage fra kl 13-17  og fredage fra kl 13-18.
Sidste åbningsdag for The Temp Files 2.0 er d. 28. maj.

 

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.

som spam

bliver betragtet kommentarer, som har ikke noget med artiklens /bloggens emne at gøre.

hvis man vil ytre sig her, og gør det konsekvent, så må man registrere sig som bruger og stå ved det, man skriver, i stedet for at gemme sig bag "gæst".

Hvis man vil ytre sig om emner, der berøres ikke af vores artikler, eller brugerblog, så har man, som registreret bruger mulighed for at skrive egen blog, eller starte et forum emne.

om publiceringstidspunktet

Kommentarer, der er skrevet af gæster bliver publiceret først efter gennemsyn, for at undgå ren spam.
Hvis man vil gerne have mulighed for at skrive kommentarer og se dem med det samme, føre blog mm. kan man oprette brugerkonto her:

http://www.cph-art.dk/user/register

Sigrid eller stå af

Tak :-) Lad os få sandhederne på bordet. Men, mest er jeg tosset med de rene toiletter.

Min sandhed er

at jeg ikke kunne få mine foradeltagelser slettet da jeg i 2008 ikke længere ønskede at være skribent på eller en del af Digte.dk. Eller jo, ret skal være ret, jeg fik faktisk ved at tage kontakt til Rasmus Beck slettet et af mine indlæg i kritikforum, lige præcis det er jeg ham dybt taknemlig for. Mit kritikforumindlæg blev inden det knap havde nået at eksistere viklet ind i (som jeg kaldte det) sort snak af nogle uansvarlige digte.dk aktører. Der ud over blev jeg iscenesat af Michael Zittergong, af det føler jeg mig umådeligt krænket.

Originalitet versus anonymitet

Hvis man ikke er mand eller kvinde nok til at stå ved sin kommentar med et navn, så er den kunstneriske originalitet til at lukke op og skide i.

Ziggle eller ly

Flot artikel!...? Jeg gør det godt nok ikke selv, jeg er original til fingerspidserne. Men tillykke med at have fundet jer selv i copyismen. Det er et frit land vi lever i og vælger selv i hvilket felt vores professionalisme skal ligge, men der er dog konsekvenser ved alle de valg man fortager sig.

Svar til Ziggle

Dejligt du reagerer :-) For det er nemlig lige netop det jeg vil sætte spørgsmålstegn ved med projektet. Hvornår er noget en kopi og hvornår er noget en reference? Og hvad gør det ved os og vores opfattelse af kunsten og f.eks. os selv som kunstnere. Lige som du lige har oplevet det - endda så kraftigt at du føler du må reagere;-)

For god ordens skyld er min mission ikke at hylde kopyismen. Jeg kopierer kun mig selv og laver referencer til andre i mine værker, netop for at gå i dialog. For med den digitale udvikling vil det netop blive sværere og sværere at beskytte sig som kunstner. Men hvor går grænsen mellem kopi og reference? Og kan originalitet iøvrigt ikke også bare ligge i en idé? Men det kommer selvfølgelig an på hvilken kunstopfattelse man har, og hvilke dogmer man så følger ;-)

Med venlig hilsen

Bettina Molsner

Havfruen version 2

Flot artikel! Jeg kan kun opfordre alle kunstnere til at sende værker ind - jeg gør det selv! Det er tid til udfordring og fornyelse.

nye artikler
Syre
Copenhagen Psych Fest leverede toppræstationer i øst og vest, nord og syd. Hele Staden blev omdannet til et hvepsebo af livsfarlig og livsbekræfigende lyd. Vi tog en tur i kanen. Here it goes:

læs mere

Ode til Enghave Station
Ode til Enghave Station - Nu er den død, Enghave Station, og med den en epoke.

læs mere

Everybody comes to Rick's
I hjertet af den ungarske hovedstad Budapest, lige ud til vandet, er at finde en museum-café. Mere usædvanlig er dens ejer, der også bestyrer tre restauranter, alle indenfor 100 meter af caféen. På sin vis er denne privat ...

læs mere

Event kalender
« August 2017
mantironstorfrelørsøn
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Log ind